Stress på jobbet – så hanterar du känslan!

Ohälsosam stress på jobbet blir ett alltmer utbrett problem. Här utforskar vi vad stress är, hur du hanterar den samt dess inverkan på företagskulturen.

Hjärna mot rosa bakgrund.

235 dagar per år, 40 timmar per vecka, halva vår vakna tid under vardagarna. Så mycket tid spenderar vi på jobbet. Med det som bakgrund går det inte att nog understryka vikten av att dessa timmar bidrar till en meningsfull vardag. De företag som satsar på att få till en bra stressbalans som genomsyrar hela organisationen har mycket att vinna i både produktivitet och välmående.

I denna artikel utforskar vi vad stress är, hur du hanterar den och dess inverkan på företagskulturen. Vi går också igenom vad både du som medarbetare och ledare behöver tänka på för att uppnå en sund stressbalans i vardagen.

Vad innebär stress?

Stress är kroppens naturliga reaktion på kravfyllda situationer vi ställs inför i vardagen. Det är en nedärvd reaktion som hjälper oss att mobilisera energi och fokusera. Historiskt har detta varit användbart för att kämpa mot eller fly från en hotfull situation, något som bidragit till vår överlevnad. Denna nedärvda egenskap fungerar på samma sätt idag när vi ställs inför situationer som kanske inte är direkt livsfarliga, men som kroppen identifierar som krävande. Det kan handla om allt från att klara en deadline på jobbet till att hinna med alla möten eller lösa en svår uppgift.

Positiv och negativ stress

Stress kan med andra ord vara en önskvärd och positiv reaktion i situationer där vi behöver prestera och lösa olika typer av utmaningar, men efter en stressreaktion behöver kroppen vila och återhämtning. Utan tillräcklig återhämtning kan stressen bli både kronisk och skadlig, vilket försämrar både den fysiska och psykiska hälsan på sikt.

Hur hanterar man stress på jobbet?

Att vara stressad på jobbet är nog en känsla som många av oss känner igen sig i, men orsaken kan vara svårare att identifiera. Varje persons upplevelse av stress och dess orsaker är unika, vilket gör stressreaktionen högst individuell. För att hantera stress effektivt behöver vi förstå dess kärnorsaker, vilket kan inkludera allt från otydliga arbetsinstruktioner till bristande stöd från ledningen. Genom att lära sig identifiera orsaken till stressen kan man börja arbeta med den på ett konstruktivt sätt och lägga en plan för hur stressen kan hanteras på bästa sätt.

Orsaker till stress på jobbet

För mycket att göra

Det första som dyker upp när vi tänker på stress på jobbet är nog känslan av att ha för mycket att göra. Samtidigt ser vi ett tydligt skifte i dagens arbetsklimat där arbete inpå småtimmarna och en blockad kalender inte längre ses som ett tecken på flit utan snarare dålig tidsplanering och brist på struktur. Här gäller det att fundera på om det faktiskt är arbetsmängden som är orsaken till stressen eller om det finns andra brister i exempelvis ledarskap och tillgänglighet.

Ledarskap och tillgänglighet

Som ledare är det extra viktigt att kunna föregå med gott exempel och visa sig tillgänglig för sina kollegor. En ledare med ett ständigt blockerat schema kommer inte bara att framstå som upptagen utan också missa många av de viktiga samtalen med sina medarbetare. Den som tar sig tid för en spontan kaffe eller ett kort samtal när behovet uppstår kommer vinna på det i längden. Att vara tillgänglig och närvarande, snarare än ständigt upptagen, är viktigt för att bygga förtroende och öppenhet i teamet. Det visar på att du värdesätter balans och välbefinnande.

Stress på jobbet – vanliga symtom

Negativ stress på jobbet kan härstamma från flera olika källor såsom höga arbetsbelastningar, konflikter i arbetsgruppen eller känslan av att inte räcka till. Det är kritiskt att arbetsplatser erkänner och hanterar dessa faktorer aktivt.

Tecken på negativ stress kan ofta sammanfattas med att den positiva effekten av stressreaktionen uteblir. Kroppen får inte tid för den viktiga återhämtningen och i stället för att kunna mobilisera energi och fokusera kan man i stället uppleva symtom som:

  • Koncentrationssvårigheter
  • Sömnproblem
  • En trötthet som inte går att vila bort
  • Starka känsloreaktioner
  • Kroppsliga symtom som spänningshuvudvärk och spända och stela muskler

I längden kan detta leda till såväl sämre immunförsvar som långvariga sjukskrivningar. Negativ stress på jobbet är med andra ord något som måste adresseras i god tid och ansvaret ligger inte bara på individen utan bärs gemensamt av hela teamet såväl som ledaren.

Minska stress på jobbet

Identifiera problemet, förklara konstruktivt och försök komma med en egen lösning på problemet. Det är viktigt att dra i bromsen och lyfta denna fråga innan problemen blir allvarliga. Du kan vända dig till bolagets HR-funktion, din närmaste chef eller en kollega du litar på.

Det är också bra att regelbundet ta pauser under arbetsdagen för att rensa tankarna och låta kroppen komma till ro. Om ditt företag ger ett friskvårdsbidrag är detta ett ypperligt tillfälle att nyttja det. Träning är ett beprövat medel för att både minska stress och rensa tankarna.

I takt med att vi får en alltmer flexibel arbetsvardag, där arbete på distans går mot att bli den nya normen, blir det också viktigare att noggrant hantera och uppmärksamma stress. Metoder och verktyg för att säkerställa att stressnivåerna hålls i schack bör prioriteras och här är proaktivitet nyckeln. Skapa regelbundna check-ins och öppna kommunikationskanaler för att uppmärksamma och hantera stress, även när teamet inte delar samma fysiska utrymme.

Checklista

  • Identifiera källan till stressen. Handlar det om en för tung arbetsbelastning, brist på ledning och struktur eller konflikter i arbetsgruppen? Genom att sätta fingret på vad som orsakar stressen kan ni tillsammans och på ett konstruktivt sätt komma till bukt med problemet.
  • Fundera på möjliga lösningar. När du funnit källan till problemet är det viktigt att fundera på olika typer av lösningsförslag. Kan stressen minskas med en tydligare förväntansbild och återkoppling från din närmaste chef? Behöver du avlastning i några arbetsuppgifter eller kanske avstå några av veckans möten där du känner dig överflödig? Det är viktigt att se på lösningarna med ett öppet sinne för att kunna komma till rätta med dem snabbt. Ofta kan små justeringar i arbetsvardagen få stora positiva effekter.
  • Sätt gränser. Om tiden inte räcker till eller om du står ensam med för många bollar i luften är det viktigt att våga be om hjälp och säga nej till att ta på dig ytterligare uppgifter. Du är förmodligen den enda som har full insyn i din totala arbetsbelastning och här är det otroligt viktigt att du flaggar innan det går överstyr.
  • Arbeta konstruktivt och gemensamt. Ett öppet och lyhört arbetsklimat är avgörande för att komma till bukt med stress på arbetsplatsen. Medarbetare ska alltid känna sig trygga i att lyfta en upplevelse av negativ stress och ledare behöver agera som förebilder när det kommer till att visa sig tillgängliga. På samma sätt som negativ stress kan bita sig fast i en företagskultur kan en effektiv stresshantering genomsyra en hel organisation.

Sammanfattning

En sund hantering av stress på jobbet är inte bara fördelaktigt för individens välbefinnande utan också för hela organisationens effektivitet, framgång och lönsamhet. Företag som aktivt arbetar med att förbättra arbetsmiljön och hantera stress på ett hälsosamt sätt ser ofta fördelar som ökad produktivitet, färre sjukdagar och förbättrade medarbetarrelationer. Genom att investera i strategier för stresshantering stärker företag inte bara sina team utan också sin position på marknaden.

För mer information om att skapa en hälsosam arbetsmiljö, läs vår artikel om work life balance.