1. Skapa en separat arbetsplats
När du ska jobba hemifrån har du större frihet att sitta lite var som helst och arbeta. Matbordet, soffan och sängen kan ses som potentiella arbetsplatser – framförallt om du arbetar på en laptop. Bestäm vad som ska vara din arbetsplats för dagen och gör det till ditt hemmakontor. Men tänk efter en extra gång innan du sjunker ner bekvämt i soffan. För vill du verkligen att den ska förknippas med arbete? Troligtvis inte. När du jobbar hemifrån är det viktigt att du har en arbetsplats som du kan lämna efter arbetsdagens slut. Kanske har du ett extrarum eller annat separat utrymme som du kan göra till ditt arbetsrum? Även när du vet med dig att du kommer jobba hemifrån under en längre period kan det vara bra att hitta en arbetsplats där du kan göra dig hemmastadd och som du med gott samvete kan belamra med datorer och pappershögar – utan att behöva plocka undan efter dig vid arbetsdagens slut.
Lika viktigt som det är att skapa dig en arbetsplats där du kan arbeta effektivt och fritt från distraktioner, lika viktigt är det att du arbetar ergonomiskt! Bra ljus, bord i rätt höjd och en stol som ger ordentligt stöd för både rygg och ben är nödvändigt för att undvika belastningsskador. De flesta av oss har nog inte ett höj- och sänkbart skrivbord i våra hem. Här gäller det att vara kreativ och finna lösningar! Sällskapsspel, fotoalbum och böcker funkar utmärkt att placera under datorn för att få den i rätt höjd. Och vill du stå upp och arbeta? Strykbrädan fungerar fint fint som ståbord.
2. Håll fast vid rutinerna när du jobbar hemifrån
Att jobba hemifrån en dag här eller där klarar vem som helst av, men för att orka i det långa loppet är det viktigt att du håller fast vid dina rutiner. Rutiner hjälper dig att komma igång med arbetsdagen och utan dem kan det vara svårt att få så mycket gjort som du skulle vilja. Fundera över hur du startar din dag på kontoret. Kanske hämtar du en kopp kaffe, sätter på radion på låg volym i bakgrunden samtidigt som du kollar mailen. Oavsett hur du brukar börjar din dag – börja på samma sätt när du jobbar hemifrån!
Skapa även en rutin för när – och på vilket sätt – du ska jobba. Att bestämma vad som är din arbetstid respektive fritid är viktigt vid hemmajobb. För helt plötsligt tycker man det är roligt att dammsuga, diska och ta tag i den där tvätthögen som fyllt badrumsgolvet i veckor. Och vips har hela dagen gått och du har inte fått något arbete gjort. Börja dagen med att ge dig själv ett klockslag då du slutar jobba och har tid för alla tråkiga måsten som inte ska göras under arbetstid.
3. Ta pauser!
Precis som vi bör ta pauser i vårt arbete när vi befinner oss på kontoret, måste vi komma ihåg att ta pauser när vi jobbar hemma. Människan orkar i regel hålla sig koncentrerad i 45 – 60 minuter. Därefter behöver vi ta en paus för att låta hjärnan återhämta sig. Dessvärre är det sällan vi uppmärksammar kroppens signaler på att vi behöver ta en paus. Dels för att vi idag sitter i många och långa möten, dels för att vi har föreställningen om att en paus kostar oss tid. Men det räcker att ta en kort paus på 5 – 10 minuter för att hjärnan ska kunna ladda om. Hämta en kopp kaffe, kolla sociala medier, ta en nypa luft eller snicksnacka med en vän. Din kropp (och ditt jobb) kommer att tacka dig!
4. Digitala fikor, möten och avstämningar
I en tid där allt fler arbetar på distans gäller det att hitta digitala lösningar för såväl videomöten och strategiskt viktiga möten som vardagskommunikation och avstämningar. Och låt oss inte glömma alla dessa viktiga fikor! En digital tre-fika med kollegorna ger er tillfälla att ses, kolla läget, känna närvaro och diskutera de där vardagliga frågorna som annars inte hinns med. Så utnyttja tekniken och alla de digitala verktyg vi idag har tillgång till för att skapa de bästa förutsättningarna för dig och dina kollegor. Nedan har vi listat några av våra favoriter som används flitigt i vår vardag.
- Slack: Ett populärt chattverktyg för samarbete och vardagskommunikation. Det går att chatta en och en, eller flera i grupp och det finns möjlighet att skapa kanaler för olika ämnen, team och projekt.
- Teams: En helhetslösning som erbjuder olika funktioner för att bland annat kunna chatta, samarbeta, hålla onlinemöten, dela filer, delta i (video)samtal och skapa grupper – så kallade teams.
- Trello: En ”digital anslagstavla” för agila processer, planering och allmän ordning och reda.
- Google Docs/Google Drive: Ett verktyg som samlar och strukturerar dokument där alla kan nå dem, och där man kan jobba tillsammans i realtid.
5. Alla har olika behov
Människan har lätt att tro att alla delar samma åsikt och värdesätter tid på samma sätt. Men nej, så är det inte alltid. Alla har olika behov av stöd, gränser och att bli sedda samt hörda. Stäm därför av med dina kollegor och närmsta chef om vilka förväntningar som finns när ni arbetare på distans. Kan ni exempelvis ringa och maila varandra under lunchtid? Hur hanterar ni brådskande uppgifter? Och vilka regler gäller efter arbetsdagens slut? Att maila din kollega efter arbetstid kan kännas självklart för dig – men inte för din kollega.
Ett tips för att sätta gränser – både för dig och dina kollegor – är att inleda dagen med att ge dig själv ett klockslag för när du ska sluta jobba. Uppdatera dina kollegor att du är tillgänglig fram till det klockslaget och stäng vid arbetsdagens slut ner mailen och logga ur från alla aktiva kanaler ni har sinsemellan. På så vis signalerar du tydligt att du har checkat ut och är inte längre tillgänglig.
Att jobba hemifrån har sina utmaningar och för vissa fungerar det naturligt. Men om du vet med dig att du har svårt för att jobba hemifrån så kommer våra tips att underlätta för dig!
För- och nackdelar med att jobba hemifrån
Det finns både för- och nackdelar med distansarbete och det är även viktigt att tänka på att distansarbete passar olika bra för alla. Nedan listar vi ett urval av vanliga för- och nackdelar med att jobba hemifrån.
Nackdelar med att jobba hemifrån
- Distraktioner i hemmet: Risken att bli distraherad av annat och därmed tappa koncentrationen kan vara högre i hemmet än på kontoret.
- Begränsad arbetsstation: En arbetsstation hemma är sällan lika välutrustad som på ett kontor. Det kan vara en utmaning att skapa en arbetsstation i hemmet med lika bra ergonomiska och även tekniska förutsättningar.
- Begränsad kommunikation: Trots att det finns bra tekniska lösningar för att kommunicera med dina kollegor på distans, kan effektiviteten i kommunikationen begränsas.
- Svårare att skilja på arbete och fritid: Att inte kunna lämna arbetsplatsen för dagen kan leda till att gränsen mellan arbetstid och fritid riskerar att suddas ut.
Fördelar med att jobba hemifrån
- Ingen restid: Genom att jobba hemifrån kan du spara en hel del tid när det kommer till transport till och från arbetsplatsen och kan därmed få mer tid över till annat.
- Flexibilitet: Du kan anpassa din arbetsmiljö och i vissa fall även ditt schema utifrån dina preferenser och behov.
- Högre koncentration: Att hitta fokus kan för vissa vara lättare hemifrån där man i lugn och ro kan fokusera på sina arbetsuppgifter.
- Effektivisera ditt arbete: Om du föredrar att arbeta självständigt kan distansarbete bidra med effektivisering av dina arbetsprocesser.
Sammanfattning
Det finns både utmaningar och möjligheter med distansarbete och det är viktigt att hitta rutiner som fungerar för just dig. Vi hoppas att våra tips kan hjälpa dig att skapa så bra förutsättningar som möjligt både när det kommer till produktivitet och ditt allmänna välmående.