Porträttbild
Måste man verkligen ha en bild på sin Linkedin-profil? Svaret är ja! Förutom att det ger ett trevligare intryck bidrar det också till betydligt fler meddelanden, kontaktförfrågningar och profilbesök. Välj en bild som representerar dig yrkesmässigt – allra helst en porträttbild i axelhöjd. Och se till att den är aktuell.
Anpassa din Linkedin-bakgrundsbild
Du har också möjlighet att lägga upp en bakgrundsbild på din Linkedin-profil. Här kan du ta ut svängarna något mer och välja en bild som är lite mer personlig och som återspeglar dig. Vissa företag har egna bakgrundsbilder som de vill att medarbetarna ska använda och då är det bra att följa det önskemålet. Om inte är detta ett bra tillfälle att visa lite mer vem du är och vad du brinner för.
Skriv en bra Linkedin-sammanfattning
Din Linkedin-profil inleds med en kort beskrivning av dig och dina erfarenheter. Den ligger precis under din bild och titel – så se till att lägga tid på det här stycket. Beskriv vem du är, dina framgångar och drivkrafter och varför du har gjort de karriärval du har gjort. Precis som i din övriga profil fokuserar du på en professionell och yrkesmässig vinkel – privatliv, familjestatus och fritidsintressen kan du utelämna. Om du har som mål att bli upptäckt av rekryterare, försök att få med nyckelord som han eller hon i så fall kan tänkas söka på.
Arbetslivserfarenhet
Dina erfarenheter skrivs i omvänd kronologiskt ordning, det vill säga med det senaste och mest aktuella överst. Du anger din titel och företag och har därefter möjlighet att kort beskriva rollen. Försök få med dina ansvarsområden, resultat och framgångar. Håll det kort och relevant.
Svenska eller engelska?
Vilket språk ska man ha på sin Linkedin-profil? Välj det som du tycker passar bäst in på din bakgrund, yrkesroll och bransch. Inom IT och tech är det vanligt att ha sin profil på engelska, men arbetar du i ett helsvenskt bolag med lokala svenska kontaktytor är det kanske lämpligt med en profil på svenska. Om du vill bli rekryterad av ett internationellt företag är det kanske också på sin plats att ha en profil på engelska.
Hamna högre i sökresultaten
Sektionen för vilka kompetenser du har ska alltid vara uppdaterad med det senaste du lärt dig. Lägg till minst fem skills, det gör också att du enklare matchas mot jobb och syns högre i söklistorna. I profilen är det också bra att lägga till din plats, utbildning, volontärarbete, språk, certifieringar och diplom. För att göra profilen lite mer levande kan du fylla ut med länkar, foton, presentationer och annat som lyfter din profil.
Utveckla nätverket
Förutom att ha en bra och stark profil är det alltid bra att utnyttja Linkedin för vad det faktiskt finns för. Följ företag du är intresserad av och som du kan tänka dig att jobba på, det visar att du har ögonen på dem. Var också snabbt med att lägga till dina egna kunder och kontakter så att du får ett stort nätverk. Starta diskussionsgrupper och var aktiv med att kommentera under inlägg. Se också till att lägga ut eget innehåll, ett riktigt bra Linkedin-inlägg kan nå ut till väldigt många människor. Bilder och videos fungerar alltid extra bra, tillsammans med en öppen diskussionsfråga. Se vad andra i ditt nätverk lägger ut och var med på bollen!
Var dig själv!
Det allra viktigaste att komma ihåg är att alltid vara dig själv på Linkedin. Det är ditt eget, personliga varumärke du bygger och det måste avspegla en genuin och autentisk bild av vem du faktiskt är. Var professionell men gör aldrig avkall på din personlighet – då kan du komma långt.
Du har väl inte missat att följa oss på Linkedin? Där delar vi med oss av fler tips och trix, aktuella branschnyheter och våra lediga jobb. Följ Amendo på Linkedin här!